pátek 19. října 2012

Stieg Larsson - Milénium 1 - Muži, kteří nenávidí ženy

Muži, kteří nenávidí ženy
Série: Milénium 1
Napsal: Stieg Larsson




Před nějakou dobou jsem si řekl, že jsem už delší dobu nečetl něco vážnějšího, takže jsem dal na doporučení okolí a vrhnul se na první díl švédské trilogie Milénium, který byl i zfilmovaný a dokonce i s americkým remakem pod názvem Dívka s dračím tetováním. Stylově bych příběh zařadil do žánru detektivek, ale částečně ze žurnalistického prostředí. Mikael Blomquist je odsouzen za šíření pomluv proti vysoce postavenému podnikateli, který si to nenechal líbit. Mikael se proto rozhodl na nějakou dobu stáhnout ze své funkce v časopisu Milénium, který dělá podle jeho slov ekonomickou investigativní žurnalistiku. Shodou okolností ho touto dobou osloví jiný podnikatel, který má pro Mikaela práci. Chce po něm, aby objasnil zmizení jeho neteře před dlouhou dobou. Mikael souhlasil a přesunul se ze Stockholmu na venkovské sídlo podnikatele. Ve Stockhlomu mezitím řeší své problémy Lisbeth Salanderová, které stát neprávem sebral svéprávnost a která musí hájit své zájmy před nechutnými až úchylnými praktikami právníků. Mikael se na Lisbeth obrátí s žádostí o pomoc v případu, který není tak jednoduchý, jak se ze začátku zdálo.

Podobné příběhy nejsou mým běžným šálkem kávy. Tenhle mě naopak doslova uchvátil. A když se zpětně zamýšlím nad důvodama, žádný konkrétní mě nenapadá. Styl je normální, běžně používaný. Postavy jsou asi lépe a uvěřitelněji vykreslé, hlavně Lisbeth, a není proto problém se s nimi sžít. A co se týče příběhu, zhruba první třetinu se seznamujeme celkem poutavě s prostředím a okolím a poté se začíná přiostřovat.

Stručně řečeno, byl pro mě první díl Milénia celkem zjevením. Nečekaným, ale příjemným zjevením. Obě pokračování jsou už delší dobu dostupné k sehnání, nicméně mně bude nějakou dobu trvat, než se k nim odhodlám. Hned první kniha má totiž něco přes 500 stran, takže se čte poměrně delší dobu.

Hodnocení: 9/10

Žádné komentáře:

Okomentovat